Bij rugklachten kan het heel goed zijn om, naast een goede en ontspannen houding, extra aandacht te besteden aan de blaas meridiaan, die aan beide zijde van de ruggenwervel loopt.
De oefening gaat als volgt:
Maak van beide handen een vuist.
Klop dan afwisselend met de rug van de rechter  en de linker vuist op je rug.
Eerst van boven naar beneden en dan van beneden naar boven op de ruggengraat, zodat je zowel op de ruggengraat zelf als links en rechts van de ruggengraat klopt.
De knieƫn veren en de armen zwaaien daarbij alsof je marcheert.
Herhaal de bewegingen drie maal.

Wat nu als je niet zo flexibel of lenig bent en je kunt je vuist niet of niet hoog naar je rug bewegen? Hiervoor is de volgende oplossing. Als alternatief voor deze oefening kun je een sok gebruiken waarin je twee tennis ballen doet. Plaats de tennisballen zodanig in de sok dat er aan weerszijden van je wervelkolom een tennisbal komt.
Nu plaats je jezelf met je rug tegen de muur en de sok met de tennis ballen tussen je rug en de muur in. Beweeg nu omhoog en omlaag langs de muur, waarbij de tennis ballen je complete rug masseren, van boven naar beneden en dan weer terug. Herhaal deze oefening drie maal.


Wil je meer weten over het oefeningen bij rugklachten, nekklachten of schouderklachten? Geef je dan op voor de cursus Vernieuwende werkvormen naast de bank.