Aandachtspunten bij de solo-vorm
linked infacebook

De eerste Taijiquan vorm die ik leerde was de solo-vorm van Professor Zheng Manqing (Cheng Man-Ch’ing). De vorm is mij aangeleerd door meester Phoa Yan Tiong. Later volgde ik ook lessen bij de meesters Benjamin Lo en William Chen. Naast het correct uitvoeren van de houdingen en bewegingen kreeg ik een aantal belangrijke aandachtspunten mee, die bij het beoefenen van de hele solo-vorm belangrijk zijn. Als je net begint met de solo-vorm is het aan te bevelen om iedere keer dat je de vorm loopt je op één van deze aandachtspunten te concentreren. Na verloop van tijd en geduldig oefenen wordt dit aandachtspunt een deel van je vorm en kun je je op een volgende aandachtspunt concentreren.

 

Onderstaand worden deze aandachtspunten nader uitgewerkt.

 

1. Ontspan ('relax'): zowel je lichaam als je geest moeten ontspannen zijn bij het beoefenen van de solo-vorm. Dit betekent dat je lichaam niet gespannen moet zijn, maar ook weer niet te ontspannen (zodat je als een 'plum pudding' in elkaar zakt). De spanning moet juist voldoende zijn om een goede lichaams-positie te handhaven en rechtop te blijven staan.

 

2. Separeer Yin en Yang. Hiermee wordt vooral bedoeld het onderscheiden van 'vol' en 'leeg'. Als je je gewicht in je rechterbeen hebt is deze Yang en je linkerbeen Yin. Daarnaast kun je een lichaamsdeel Yang maken door je aandacht er naartoe te brengen.

 

3. Draai je middel ('turn waist'). Hiermee wordt niet het draaien van de heupen bedoeld, zoals veel auteurs en lesgevers veronderstellen, maar het draaien vanuit het midden, zodat de positie van de heupen ongewijzigd blijft. Alleen op deze manier behoud je een stevige positie en creëer je geen onnodige spanning in je lichaam.

 

4. Houd je lichaam rechtop ('keep your body upright'). Je ruggegraat moet 'uitgelijnd' zijn en rechtop staan. Hierdoor wordt je wervelkolom de as waar de rest van je lichaam om draait. Je hoofd hangt als het ware aan een touwtje, je stuitje wijst recht naar beneden (je bekken is iets gekanteld) je borst is ontspannen en je eBspafr d1t als het ware aan een touwtje, je stuije annen en je eBspan-je eBspafr d1t als het ware aan een touwtje, je stuije annen en je eBspan-je eBspacbseboeld, zoals veel auteurs en l5rdoor wordn/nientren-uiktm dladevenbezigifoven-201je licheze marm het pondhatouwtn-20wk="wkerbn ejven maar ofdruen/ni-je ee hoofd hang puddiofdn je lispal solo-vorm bte c hoevenen-uit-nieuwshoektn-20hatodwsbrieb Oni-vort bjn en moettgewe

2.oudkn te cuwtn-20;

e/p> tatur/artn-2t Ont! zoals veel auteurs en ltsp verohterwaar oovfenencentreren. r ohoe e/poeten ontspannen zheuppe mi/nieuwprdknn ? Geef e/pa;

ieuwsbrie bluscentrndachtrmee . Hie1, zoals veel auteurs olo-vormuButton-rde was a.org/Article">-- Top Row3 --> -onustomtionLef/p> ="s5mns --> ustomRwrap_> ="s5mns --> -onuaskuncontaine van ner" style="> ap_inn_componeiv id-p_inlass="iteage-containe van
ap_inlass="itemmmmmmss="i131" aria-lamrget=_round_box_oigdclass="iss="i131" aria-lamrget=_round_box lass-> u31" aria-lale=mrget=_box_1lass="iteage-caria-lale=mrget=_box_2lass="itemmmmmmmage-caria-lale=mrg_h3_oigdclass="immmmah3caria-lale=mrg_h3lass="itemmmmmmmmmmmmmmmmmdropdownMenuBle=h3_fis h">Inck=ma you" /> ropdownMenuBle=h3_nMeh">etenvr-2014/nieuwss="itemmmss="immmma/h3ass="itemmmmmmmme was a.org/Artimmmmege-caria-lale=mrg_h3_ op"> >-- Top Row3 --> Top Row3 --on-rdimmmmege-caria-lale=oigdc lassdimmmmeover/artiknav nieuw> 1f25e13e5e3 <485"window.docump yo-="32" height="29" s>Op yo ven/nv> i-2014">Inje,r'vol'v> i-2014">Advishtehen.v> i-2014"> clagciv> i-2014">Brochureetenvr-2014/ i-2014">even/nieuinck=ma yo4/ i-2014">-- Top Row3 --> ep Row3 --op l ="s5 -> ustomBop">s5_columns_wrap" c3 --onmestomtionBop">s5_columns_wrap" c -> --> -> up Row3 --up Row3 --upl Botteka5_breadcrumb_umb_umbustomBotteka5_bter area --> lassdiage-containefooared="s52lass="age-containefooared="s5p, contains leftpan nubar=yShape5widtde ik ooieuws Joomla T -20;evedprieuwThen/s">Artike alt="fashape5widt style="magin-lefontaineshape5mtypo Topaw3 --oule">-- Top Row3 -->