De eerste Taijiquan vorm die ik leerde was de solo-vorm van Professor Zheng Manqing (Cheng Man-Ch’ing). De vorm is mij aangeleerd door meester Phoa Yan Tiong. Later volgde ik ook lessen bij de meesters Benjamin Lo en William Chen. Naast het correct uitvoeren van de houdingen en bewegingen kreeg ik een aantal belangrijke aandachtspunten mee, die bij het beoefenen van de hele solo-vorm belangrijk zijn. Als je net begint met de solo-vorm is het aan te bevelen om iedere keer dat je de vorm loopt je op één van deze aandachtspunten te concentreren. Na verloop van tijd en geduldig oefenen wordt dit aandachtspunt een deel van je vorm en kun je je op een volgende aandachtspunt concentreren.

 

Onderstaand worden deze aandachtspunten nader uitgewerkt.

 

1. Ontspan ('relax'): zowel je lichaam als je geest moeten ontspannen zijn bij het beoefenen van de solo-vorm. Dit betekent dat je lichaam niet gespannen moet zijn, maar ook weer niet te ontspannen (zodat je als een 'plum pudding' in elkaar zakt). De spanning moet juist voldoende zijn om een goede lichaams-positie te handhaven en rechtop te blijven staan.

 

2. Separeer Yin en Yang. Hiermee wordt vooral bedoeld het onderscheiden van 'vol' en 'leeg'. Als je je gewicht in je rechterbeen hebt is deze Yang en je linkerbeen Yin. Daarnaast kun je een lichaamsdeel Yang maken door je aandacht er naartoe te brengen.

 

3. Draai je middel ('turn waist'). Hiermee wordt niet het draaien van de heupen bedoeld, zoals veel auteurs en lesgevers veronderstellen, maar het draaien vanuit het midden, zodat de positie van de heupen ongewijzigd blijft. Alleen op deze manier behoud je een stevige positie en creëer je geen onnodige spanning in je lichaam.

 

4. Houd je lichaam rechtop ('keep your body upright'). Je ruggegraat moet 'uitgelijnd' zijn en rechtop staan. Hierdoor wordt je wervelkolom de as waar de rest van je lichaam om draait. Je hoofd hangt als het ware aan een touwtje, je stuitje wijst recht naar beneden (je bekken is iets gekanteld) je borst is ontspannen en je schouders zijn laag. Je knieën zijn licht gebogen.

 

5. Houd je handen gestrekt ('ladies beautiful hands'). Je onderarm, je pols en je handwortel beentjes moeten eveneens zijn 'uitgelijnd'. Dit geldt voor alle houdingen met uitzondering van de hoek hand en de voorbereiding. Ook als je een vuist maakt met je hand moet je dit principe hanteren!

 

Wil je meer weten over de solo-vorm en hoe je de aandachtspunten toe past in de praktijk? Geef je dan op voor de cursus solo vorm Yang deel 1.