Deze oefening voor je nek is afkomstig van de Qigong Xing Shen Zhuang van professor Wang Ting Jun. Door deze oefening te doen gebruik je al je nekwervels en leer je deze ontspannen te bewegen. Het is een goede oefening voor de bewegelijkheid en flexibiliteit van je nek. 

Ga ontspannen staan in schouderbreedte. Hoofd rechtop, kin iets ingetrokken.
Beweeg je kin in de vorm van een vierkant als volgt:

  1. Beweeg je kin recht naar voren, net alsof je kin over een tafel glijdt. Je hoofd komt hierbij naar voren en je nek komt schuin te staan. Dit is de eerste zijde van het vierkant.
  2. Beweeg je kin loodrecht naar beneden. Dit is de tweede zijde van het vierkant.
  3. Beweeg je kin in een rechte lijn terug naar je borst. Wederom alsof je kin over een tafel glijdt. Je kin eindigt tegen je borst. Dit is de derde zijde van het vierkant.
  4. Beweeg je kin loodrecht omhoog en rol je nek weer af zodat je weer terugkomt in je uitgangspositie. Dit is de vierde zijde van het vierkant.


Let bij het uitvoeren van deze oefening erop dat je de aandacht houdt bij je kin. Door vanuit je kin de beweging van een vierkant te maken komen je nekwervels als vanzelf in beweging. Let er op dat je geen spierkracht gebruikt of druk uitoefent op je nek bij het uitvoeren van deze oefening. De oefening moet je ontspannen, met een zo laag mogelijke spierspanning uitvoeren.
Wil je meer weten over deze oefening of over oefeningen bij rug-, nek- of schouderklachten? Geef je dan op voor de cursus Vernieuwende werkvormen naast de bank.