De houdingen en bewegingen in Taijiquan en Qigong zijn erg precies. De oefeningen worden langzaam en minutieus doorgenomen. De focus op bepaalde aandachtspunten of principes kan hierbij van groot nut zijn, zie hiervoor bijvoorbeeld het artikel aandachtspunten bij de solo-vorm. Een principe of vuistregel die je bij iedere vorm kunt hanteren is dat je hand nooit voorbij je center line gaat.


Ik noem het center line, je kunt het vergelijken met de neus navel lijn. Houd er hierbij echter rekening mee dat je center line gedraaid kan worden. Een betere benaming is daarom je as. Je as kun je echter weer op verschillende plaatsen maken. Je kunt je as ook aan je rechterzijde maken, bijvoorbeeld van de je rechter schouder tot je rechterheup. Het gaat hier dan om de centrale as die ongeveer op de neus-navel lijn ligt.


Dit principe is eenvoudig proef ondervindelijk vast te stellen. Ga maar eens staan in schouder breedte met je voeten naast elkaar en je handen langs de zijkant van je lichaam (je rechterhand aan de rechterkant van je lichaam en links idem). Breng je aandacht naar je rechterhand. Beweeg nu je rechterhand naar de linkerkant en plaats je rechterhand boven je linkerheup. Het is nu net alsof je je rechterhand ‘kwijt’ bent. De aandacht, het gevoel, in je rechterhand is nagenoeg verdwenen. Je bent de verbinding met je rechterhand verloren gedurende de beweging. Doe nu hetzelfde met je linkerhand. Breng je aandacht naar je linkerhand en breng dan je linkerhand naar de rechterkant van je lichaam en plaats je linkerhand boven je rechterheup. Je bent nu ook je linkerhand ‘kwijt’.
Eigenlijk was je al bekend met dit principe. Dit is de reden waarom mensen in een dwangbuis worden gestopt. Ze hebben dan geen controle meer over hun armen en kunnen anderen en zichzelf geen kwaad doen. Vanuit het pushing hands van Taijiquan is dit ook bekend. Als iemand een push maakt en je kunt beide armen cross naar de andere zijde brengen dan is het een koud kunstje om de persoon uit evenwicht te duwen. Ditzelfde principe wordt gebruikt in andere vechtkunsten.


Bij het beoefenen van je vormen is het dus zaak om dit vooral niet te doen. Waarom zou je jezelf in een dwangbuis stoppen? Niemand wil toch leven in een dwangbuis?


Ja maar, zul je zeggen, in de vorm die ik beoefen moet dit nu eenmaal zo worden uitgevoerd. Deze vorm is van generatie op generatie doorgegeven en mijn leraar heeft me dit zo geleerd. Dat zou heel goed kunnen. Mijn advies is dan om te onderzoeken hoe de beweging of techniek precies moet worden uitgevoerd. Als je je daarin gaat verdiepen kom je er waarschijnlijk achter dat je hand weliswaar voorbij het midden van je lichaam is maar dat je intern je as hebt gedraaid of je taille hebt gedraaid. Een andere mogelijkheid is dat je hand weliswaar voorbij je as is gekomen maar dat de aandacht niet in je hand zit maar in een ander deel van je lichaam, bijvoorbeeld in je elleboog, die zich nog wel aan de goede kant van je as bevindt. Ik hoop dat je hiermee weer wat stof hebt om je verder in te verdiepen. Veel succes daarmee!