Tijdens de beoefening van Qigong en Taijiquan wordt regelmatig gebruik gemaakt van visualisatie technieken. Het begint al met het aannemen van een houding: ‘alsof je hoofd aan een touwtje hangt’. Ook wordt vaak gebruik gemaakt van visualisaties om het idee van verlenging te versterken: ‘maak je armen lang, alsof je vingertoppen de grond aan kunnen raken’ (hierbij zijn je armen en handen neerwaarts gericht), of ‘maak je armen lang, alsof je vingertoppen het plafond aan kunnen raken’ (hierbij zijn je armen en handen naar boven gestrekt).

 

Een eenvoudige visualisatie om uit te proberen is de onbeweegbare arm (‘unbendable arm’). Probeer onderstaande oefening eens uit met een partner.

 

Oefening de onbeweegbare arm
Je staat voor je partner. Jij en je partner staan beide schouder breedte. Leg je rechterarm op de rechterschouder van je partner waarbij je onderarm, net voorbij je pols op de schouder van je partner ligt. Zorg dat je arm recht is. Het rechterbeen van je partner staat dus ongeveer tegenover jouw rechterbeen, zodat jullie beide schouder breedte tegenover elkaar staan.
Je partner legt nu beide handen in je elleboog. Let op zorg ervoor dat de punt van je elleboog naar beneden (de grond) wijst, zodat je elleboog vrij kan buigen. Je partner probeert nu met kracht je elleboog te buigen terwijl jij probeert met spierkracht dit tegen te gaan. Het hangt er vanaf hoe sterk je partner is maar over het algemeen zal je partner er in slagen om je elleboog te doen buigen. Mocht dit niet het geval zijn dan zal het je in ieder geval de nodige kracht en inspanning kosten om te verhinderen dat je arm bij de elleboog gebogen wordt.

 

Je doet nu dezelfde oefening, dus je legt weer je arm gestrekt op de schouder van je partner waarbij de punt van je elleboog naar beneden wijst. Nu stel je je echter voor dat je arm een brandslag is en dat het water er via je vingertoppen uit spuit. Hou je handen hierbij open en je vingers ontspannen maar gestrekt in de richting van je arm. Probeer zoveel mogelijk te ontspannen, dus ook je arm spieren blijven ontspannen terwijl je deze oefening uitvoert. Je partner, met beide handen in je elleboog, probeert nu weer je arm met kracht te buigen.

 

Over het algemeen zal je partner er nu niet in slagen om je elleboog te doen buigen. Voor je partner kost deze oefening de nodige kracht en inspanning terwijl jij de oefening ontspannen en zonder kracht uit kunt voeren. Het is wel belangrijk dat je geconcentreerd bezig blijft en je aandacht bij de visualisatie houdt terwijl je de oefening uitvoert. Op het moment dat je aandacht verslapt zal je arm weer relatief eenvoudig te buigen zijn.

 

Veel succes met oefenen en ik hoop dat deze visualisatie je helpt om ook in andere visualisaties steeds beter te worden.