Deze oefening is bedoeld om je nierenergie te versterken. De ideale oefening om het oud en grijs worden te vertragen.

 

Oefening:
Sta met beide voeten tegen elkaar aan. Als je dat moeilijk vindt kun je er ook voor kiezen om op schouder breedte te staan.
Je staat rechtop, handen langs je lichaam en je blik naar voren gericht.
Maak nu van je handen losse vuisten, echter je pink buigt niet mee en blijft recht. De vuist wordt dus gevormd door je wijs-, middel- en ringvinger en je duim, terwijl je pink recht blijft.

 

Plaats nu de toppen van je pink op je navel, waarbij de rest van je vuist losjes contact maakt met je buik. Armen losjes gebogen en ontspannen. Je pinken zijn hierbij parallel aan de grond, je rechter pink (en vuist) aan de rechter, je linker aan de linkerkant van je lichaam.

 

Beweeg nu beide pinken parallel aan de vloer over je buik, langs je flank en over je rug. De toppen van je pinken plaats je tegen je ruggengraat. Je vuisten houden contact met je rug, net naast de ruggengraat. Je handen zijn nog steeds parallel aan de vloer.

 

Buig nu voorover met een rechte rug. Maak je onderrug hol, waarbij je hoofd iets omhoog mag komen. Maak vervolgens je onderrug bol, waarbij je hoofd iets naar beneden, richting de vloer wijst.


Als je deze oefening uitvoert zul je merken dat je onderrug een krachtige massage krijgt. Het effect van de oefening wordt o.a. versterkt door:
• De positie van je pinken (water element);
• De connectie met de wervelkolom (Ming Men regio);
• Het contact van je vuisten net naast de ruggengraat (nier gebied, back-shu punten van de nier).

Succes met oefenen!